شبکه پلیم طرح «جاسازی» سلاح کشتار جمعی بواسطه بوش در عراق را متوقف کرد
برگردان و زیرنویس: ا. م. شیری برگردان و زیرنویس: ا. م. شیری

 

منبع:

http://perevodika.ru/articles/21879.html

 

۱۲ شهریور(سنبله) ۱۳۹۱

افشگری والری پلیم (Valeri Plame)، جنبه های جدیدی از داستان را فاش ساخت. بگفته منابع اطلاعاتی آمریکا، افشای طرح کاخ سفید توسط والری پلیم و شرکت «بروستر جنینگز و شرکاء» او، اقدامی تلافی جویانه در مقابل کار سازمان سیا برای محدود ساختن گسترش سلاحهای کشتار جمعی بحساب می آید. سیستم انتقال وب مانی(WMR) در گذشته، در باره این جنبه رسوائی خبر داده بود. علاوه بر آن، با مشخص شدن مشارکت افرادی از کاخ سفید در آن، که به بازیگران کلیدی در گسترش سلاحهای هسته ای نزدیک بودند، شعبه مبارزه با گسترش سلاحهای هسته ای سازمان سیا، از انتقال گاز باینری «VX»مختل کننده اعصاب در ماه نوامبر سال ۲۰۰۲ از ترکیه به عراق جلوگیری کرد.

شبکه اطلاعاتی «بروستر جنینگز» در ترکیه به کشف این محموله، که قرار بود در عراق جاسازی شده و بعدها بعنوان سند اثبات وجود سلاح کشتار جمعی در دست صدام حسین استفاده شود، موفق شد. منابعی در سازمانهای اطلاعاتی آمریکا می گویند که این امر، دلیل اصلی کاخ سفید بوش در هدف قرار دادن والری پلیم و سازمان او بود.

شعبه مبارزه با گسترش تسلیحات هسته ای سازمان جاسوسی سازمان سیا از عملیات کاخ سفید برای جاسازی سلاحهای کشتار جمعی در عراق جلوگیری بعمل آورد.

در واقعیت امر، همانطور منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش می دهند، محموله های اول گاز باینری «VX»مختل کننده اعصاب را در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ به صدام حسین تحویل گردید. محموله های گاز را یک کمپانی آمریکائی که در سال ۱۹۸۷ توسط گروه «کارلایل» تشکیل گردید، به عراق حمل کرد (The Carlyle Group).

منابع جاسوسی آمریکا همچنین تأئید کردند، که نظامیان اسرائیلی بطور غیررسمی در ستاد مشترک فرماندهی آمریکا در بغداد خدمت می کردند. اسرائیلی ها به گروه متحد اطلاعاتی اقدام مشترک» در بغداد وصل شدند و حضور آنها در بغداد، بگفته همین منابع، مخفی نگه داشته شد.

زیرنویس مترجم

غرب بفرماندهی آمریکا امروز قصد دارد نمایش شکست خورده در عراق را در سوریه به اجرا در آورد. رجوع کنید به گزارش سیلویا کاتوری، محقق مرکز مطالعات جهانی سازی، ترجمه حمید محوی در این نشانی:(http://www.hafteh.de/?p=32291).

پس از شکست تلاشهای مستمر مهاجمان غرب برای دخالت مستقیم نظامی در سوریه، هفته گذشته آقایان باراک اوباما و فرانسوا اولاند، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، یکی بعد از دیگری تهدید کردند که درصورت استفاده سوریه از تسلیحات شیمیائی برعلیه مخالفان، بعبارت صحیح تر علیه تروریسم بین الملل، بدون اینکه منتظر مجوز شورای امنیت بمانند، به این کشور حمله خواهند کرد. بدین ترتیب، معلوم می شود که غرب در صدد است برای مشروعیت دادن به جنایات خود در سوریه، به جنایت علیه بشریت دست بزند. در حال حاضر دولت فوق ارتجاعی ترکیه، به عامل اجرائی اصلی این آخرین بازی غرب تبدیل شده و قصد دارد سلاحهای کشتار جمعی لیبی را از طریق این کشور به سوریه منتقل نموده و قتل عام مردم سوریه و ویرانی هر چه بیشتر آن را ادامه دهد.

اما دولت ترکیه بعنوان فعال مایشاء سیاستهای تروریستی غرب، چون قدرت درک آن را نداشت که چاه کن، همواره در بن چاه است، کشور و مردم تحت اداره خودش را در مخمصه گرفتار ساخت. بگزارش رسانه های خبری، در پی مشارکت این دولت در جنگ تروریستی امپریالیسم غرب علیه سوریه، اوضاع در استانهای نا آرام جنوبی ترکیه، بشدت متشنج شده، درگیریهای مسلحانه بین نیروهای دولتی و حزب کارگران کردستان شدت گرفته است. امروز، یکشنبه، ۱۲ شهریور، بار دیگر مردم ترکیه در شهرهای انطاکیه به تظاهرات گسترده ای بر ضد جنگ آمریکا علیه سوریه و شرکت ترکیه در آن دست زدند. ناظران سیاسی عقیده دارند این نا آرامیها و اعتراضات در همین حد محدود نخواهد ماند و رفته رفته سراسر ترکیه را فراگرفته، دولت حاکم این کشور را با چالشهای جدی مواجه خواهد ساخت.

با این وجود، امروز وظیفه هر انسان صلحدوست و آزادیخواه است که تبه کاریها و دسایس جنون آمیز غرب امپریالیستی علیه سوریه و هر کشور دیگری را بطور مستند و مستدل روشن سازد، در کار اطلاعرسانی و آگاه سازی توده ها از هیچ کوششی فروگذاری ننماید.

 

 

اسقف توتو خواستار محاکمه بوش و بلر شد

اسقف اعظم توتو گفته است که عملکرد آقای بوش و آقای بلر مثل عملکرد صدام حسین غیر اخلاقی بوده است

اسقف اعظم دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل، گفته است که جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا و تونی بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا باید به دلیل حمله به عراق در دادگاه کیفری بین المللی محاکمه شوند.

آقای توتو که اسقف اعظم کلیسای آنگلیکن در آفریقای جنوبی بوده و همچنان از چهره های با نفوذ کلیسا محسوب می شود، گفته است که جورج بوش و تونی بلر در مورد تسلیحات عراق دروغ گفتند و جنگ افروزی آنها دنیا را "بیش از هر جنگ دیگری در تاریخ" بی ثبات کرده است.

او گفته است که شرایط بروز جنگ داخلی در سوریه و مطرح شدن احتمال حمله به ایران هر دو ناشی از حمله آمریکا و بریتانیا به عراق بوده است.

اسقف اعظم توتو در مقاله ای که در روزنامه آبزرور بریتانیا منتشر کرده گفته است که رهبران وقت آمریکا و بریتانیا با جعل واقعیت و قلدرمآبی مردم دنیا را از هم دورتر کرده اند.

او نوشته که بوش و بلر دنیا را "به لبه پرتگاهی رانده اند که اکنون در کنار آن قرار داریم و شبح جنگ در سوریه و ایران در مقابل ماست."

به گفته اسقف اعظم توتو، مسئله این نیست که صدام حسین خوب یا بد بود یا چند نفر را قتل عام کرده بود، بلکه مسئله عملکرد آقای بوش و آقای بلر است که مثل عملکرد صدام حسین غیر اخلاقی بوده است.

او می گوید که تعداد شهروندان کشته شده عراقی از زمان حمله نظامی سال ۲۰۰۳ به آن کشور زمینه کافی برای محاکمه آقایان بوش و بلر در لاهه را فراهم می کند، اما برای رهبران غربی معیارهای متفاوتی در نظر گرفته می شود.

سر جفری بایندمن، حقوقدان بریتانیایی و متخصص حقوق بشر، به بی بی سی گفته است که جنگ عراق جنگی تجاوزکارانه و غیرقانونی بوده است و محاکمه می تواند بر اساس جرم تجاوز انجام شود.

تونی بلر در پاسخ به اظهارات اسقف اعظم توتو گفته است که "این همان جدلی است که بارها داشته ایم و چیز جدیدی برای گفتن وجود ندارد."

او گفت صدام حسین مخالفان خود را می کشته و یا تحت شکنجه قرار می داده است. صدام همچنین علیه مردم خودش و علیه سربازان ایرانی از گازهای شیمیایی استفاده کرده بود.

منتقدان آقای بلر می گویند که او فروش مواد شیمیایی مورد استفاده در تسلیحات توسط شرکت های غربی به دولت صدام حسین را نادیده می گیرد.

 

مطالب مرتبط

 


September 3rd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی